Sesongallergi – Pollenallergi

Hva er pollenallergi?

Allergi forårsaket av pollen fra vindbestøvende planter. Disse har lette pollen som kan drive langt med vinden

Forekomst

• Pollenallergi forekommer oftest i alderen 5-40 år, og tilstanden er vanligst blant større barn, tenåringer og unge voksne. Mange “vokser av seg” allergien etter 30-årsalderen.
  • Ca. 900 000 lider av pollenallergi
  • Ifølge WHO varer pollensesongen 10-11 dager lenger enn den gjorde for 30 år siden
  • Forekomsten av høysnue har økt fra rundt 1 prosent ved begynnelsen av 1900-tallet, til 15-20 prosent i dag

Vanligste årsaker

De pollentypene flest nordmenn reagerer på, er rakler på bjørk, or og hassel, pollen fra forskjellige typer gress, og pollen fra burot som er en ugressplante.

Pollensesongen

Pollensesongen begynner i februar/mars med or og hassel, i mai starter bjørkepollensesongen – som er den pollentypen flest reagerer på, i juni og juli er det gresspollensesong, mens buroten har sin pollensesong i juli og august.Tobakksrøyk, parfyme, alkohol og vind kan forverre symptomene dine.

Vaksiner

Allergivaksiner brukes i mindre grad i dag. På grunn av lang behandlingstid, 3-5 år, er ikke dette fullt så vanlig som de andre metodene. Legen må vite hvilken type pollen du reagerer på. Ørsmå doser av dette allergenet sprøytes inn nå du vaksineres. Over tid økes allergeninnholdet i sprøyten. Slik bygger du opp toleranse for stoffet, og du kan bli helt kvitt allergien. Du må holde på med vaksineringen året rundt. Omtrent halvparten av de med høysnue har god eller moderat effekt av allergivaksiner.

Hvem kan hjelpe deg?

En av våre spesialister i øre-nese-halssykdommer vil kunne utføre en tilfredsstillende undersøkelse for å stille riktig diagnose og oppstart av adekvat behandling.

Vi har standardiserte prosedyrer samt tilgang på toppmoderne utstyr for å sikre pasientene våre grundig og rask utredning.

• This field is for validation purposes and should be left unchanged.